fietsdefinitie

“verdorie! verdomme! kijk toch es uit je doppen! mo vint toch! got eki goan ja? kun je nog dichter passeren? Leerd eki rien, he! Loser! ja, lap, verdomme”.
Mocht iemand me vragen hoe ik fietsen door Gent ervaar, dan is het zeker het bovenstaande. De rand is ongeveer even erg, als je geluk hebt is er een fietspad. Juich niet te vroeg, want altijd is er ene die erop geparkeerd staat en/of zijn er werken aan de gang waarbij aannemers het fietspad bezetten zonder veilige borden te voorzien en/of rijden er auto’s te snel uit zijstraten het fietspad op of slaan auto’s zijstraten te snel in zonder rekening te houden met fietsers.
Ook verkeerslichten zijn een ramp. Het is rood als het er géén autoverkeer is, het is enkel groen voor de snelle fietsers, waarbij gewone fietsers of voetgangers dubbel zolang moeten wachten tot het opnieuw groen is in de middenstrook.
Er zijn zovéél auto’s die niet meer kunnen rijden, chauffeurs die indommelen omdat het file is, en fietsers die ofwel mee aanschuiven in de file of zich ertussendoor wringen, waarbij ingebouwde ogen rondom het lichaam ideaal zou zijn, zodat je kunt zien wat er achter je en opzij gebeurt (tip aan it-ers).
Fietsers zien chauffeurs, maar voordat het omgekeerde gebeurt moet je eerst hard afremmen, hen recht in de ogen kijken èn dan pas je plaats opeisen.
In een stad als Gent rij je in theorie sneller per fiets, maar vanwege het groot aantal wagens dat de straten blokkeert is het friemelen, milimeterwerk èn heel veel vloeken.
Inwoners vinden het onvoorstelbaar dat de stad die traagrijdende bunkers toelaat. Ikzelf twijfel steeds vaker, ik ben jaloers op het veiligheidsgevoel kwaad op stalen comfortzetels die niet eens beseffen dat ze ons angstig maken door rakelings te passeren of op een haartje na beslissen om te remmen.  Als ik dan te kwaad reageer,  meestal, zie ik hen vaak ontzettend relaxed reageren, alsof ze hun voertuig onder controle hebben, kan misschien zijn, maar ik heb het meer dan beu om een hele route constant op de rem te duwen en ik vermoed dat automobilsten hetzelfde voelen. Toch durft de stad geen keuze te nemen. Nu ons openbaarvervoersnet ingekrompen is belooft het niet veel goeds…..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s